Verbindende taal als motor van socio-emotionele begeleiding op de zomerschool (video)

Leerlingen in een zomerschool zijn vaak kinderen en jongeren met een apart verhaal. Velen van hen hebben een moeilijk parcours afgelegd, hebben niet zelf de keuze gemaakt om aanwezig te zijn of dragen ervaringen van mislukking of verdriet mee. Deze leerlingen kunnen extra ondersteuning op socio-emotioneel vlak gebruiken. Anouk Vroemans geeft meer uitleg.

Non-violent communication (verbindende communicatie) biedt mogelijkheden om echt in verbinding te gaan met deze kinderen en jongeren en hen te erkennen in hun ervaringen. Deze houding en taal draagt bij om vanuit gelijkwaardigheid te luisteren, grenzen te stellen en samen afspraken te maken en kan je als leraar op een zomerschool versterken om te luisteren naar wat deze kinderen en jongeren nodig hebben. Het model van verbindende communicatie biedt inspiratie om op een warme en rustige manier om te gaan met jongeren en kinderen die het moeilijk hebben, grenzen aftasten of uitdagend gedrag stellen.

Deel: