Waarom een zomerschool in jouw gemeente?

Een zomerschool in jouw stad of gemeente is een unieke kans, een positief verhaal. Schoolmakers vzw is ervan overtuigd dat het een meerwaarde kan betekenen voor elke stad of gemeente. Lydwin Bulckens ondersteunde vorig en dit jaar verschillende provincies en lokale besturen in de organisatie van zomerscholen en geeft drie redenen waarom je als stad of gemeente moet inzetten op een zomerschool. 

1. De stad of gemeente als bestrijder van kansenongelijkheid

Onderzoek wijst uit dat kansarme leerlingen en leerlingen die thuis geen Nederlands spreken, het moeilijker hebben in de klas. Met de organisatie van een zomerschool neem je als lokaal bestuur het voortouw in het tegengaan van ongelijkheid. Je creëert kansen zodat kinderen op een gelijke lijn kunnen starten in september.

2. Zomerschool als onderdeel van het beleid van schooluitval en kinderarmoedebestrijding

België heeft een lange zomervakantie in vergelijking met andere landen. Door die lange zomer treedt er ‘summer learning loss’ op. Onderzoek leert ons dat bij sommige groepen gaat de leerwinst die ze hebben opgebouwd, deels verloren, vooral op het vlak van lezen.

Een zomervakantie vergroot de al bestaande ongelijkheid: kinderen die op kamp gaan, met hun gezin activiteiten doen en op vakantie gaan, krijgen tijdens de vakantie een constante stimulering. Ze worden geprikkeld en onderhouden hun kennis of gaan er zelfs op vooruit. Jongeren wiens ouders moeten werken gedurende de hele zomer, die niet op vakantie kunnen en op een klein appartement wonen, krijgen minder prikkels en gaan achteruit. Daardoor is ook de goesting om in september terug op school aan de slag te gaan, minder groot en kan schooluitval een gevolg zijn.

Een zomerschool wilt enerzijds de leerachterstand voorkomen of bijwerken en anderzijds ook het zelfvertrouwen van het kind een duwtje geven zodat die lange zomer niet zorgt voor een vicieuze cirkel, maar hen net uit die baan katapulteert. 

3. Bepaalde initiatieven of vrijetijdsinitiatieven in de kijker zetten

Door corona is er niet alleen een leerachterstand, maar ook een leefachterstand. “It takes a village to raise a child”, was nog nooit zo moeilijk als tijdens een lockdown. Het netwerk van kinderen valt weg. Bij kinderen in kansarmoede was dit netwerk al beperkt en konden ze op nog minder mensen terugvallen. Er is dus in die groep niet alleen een leerachterstand, maar ook o.a. een sport- en een sociale achterstand. Een mogelijke vertraging van de ontwikkeling van deze kinderen is een jammerlijk gevolg. Het organiseren van een zomerschool kan hierop een antwoord bieden.

Een zomerschool zet niet alleen in op leren, maar ook op vaardigheden. Kinderen krijgen de individuele aandacht die ze nodig hebben en verdienen. De helft van de tijd staat het onderwijscurriculum centraal, de andere helft is er een verrijkingsaanbod. Van het bezoeken van de plaatselijke boerderij, tot de kunstacademie of sportclub: een zomerschool laat deze groep kinderen kennis maken met bepaalde gemeentelijke initiatieven waar zij misschien nog niet van wisten dat ze bestonden. 

Doel is om kinderen te stimuleren, om samen met hen te bekijken wat hen drijft, waar ze energie van krijgen, waar ze goed in zijn. Een zomerschool is dus de perfecte toeleider tot plaatselijke kunstacademies en sportclubs en is voor jouw stad of gemeente het ideale moment om deze initiatieven in de kijker te zetten en deze kinderen te stimuleren hieraan deel te nemen.

Deel: